Aktualności dla Opiekunek osób starszych

14. listopada - Światowy Dzień Cukrzycy - uchroń się przed cukrzycą!

2016-11-14

14 listopada od 1991 roku obchodzimy Światowy Dzień Cukrzycy. Cukrzyca stała się chorobą cywilizacyjną i dotyka coraz to młodsze osoby. W grupie ryzyka znajdują się osoby prowadzące niezdrowy tryb życia, oraz te u których w rodzinie wystąpił już przypadek cukrzycy.

Cukrzyca w początkowej fazie może być trudna do zdiagnozowania dlatego warto wsłuchiwać się w swoje ciało. Do pierwszych jej objawów należy bowiem nadmierna suchość skóry, świąd, nawracająca grzybica, pogarszający się wzrok.

Czy istnieją metody zapobiegania cukrzycy?

Cukrzyca rozwija się przez długie lata, jednak aby uchronić się od zachorowania warto stosować odpowiednią dietę.

Zatem co warto jeść?

Do głównych produktów zapobiegających cukrzycy należą zielone i liściaste warzywa. Między innymi kapusta, brokuły i sałata oraz warzywa korzeniowe, które wspomagają pracę trzustki: cebula, chrzan, czosnek. Warto wprowadzić do swojej diety produkty zawierające białko: chude mięso, owoce morza, ryby, rośliny strączkowe i sery oraz węglowodany – produkty zbożowe. Cukrzycy zapobiegają również truskawki, które zawierają fizetynę – składnik zmniejszający obrzęk nerek.

Negatywny wpływ na gospodarkę węglowodanową ma również nadmierny stres. Podczas stresu wytwarzany jest hormon – adrenalina, który hamuje wydzielanie insuliny.

 

Aktywność fizyczna!

Aktywność fizyczna, nie ważne w jakiej formie, pozwoli nam na uchronienie się przed cukrzycą. Wysiłek fizyczny sprawia, że cukier nie krąży we krwi, a jedynie dostaje się do komórek jako źródło energii. Najlepsze są ćwiczenia mało wyczerpujące: krótki trucht, pływanie, gimnastyka. Metabolizm cukrów skutecznie przyspieszają ćwiczenia na świeżym powietrzu.

 

Warto przeczytać: