Aktualności dla Opiekunek osób starszych

Dieta cukrzycowa dla osoby starszej

2015-12-08

Postępujące procesy starzenia powodują zmiany w gospodarce węglowodanowej, przez co zachorowalność na cukrzycę typu II u osób starszych jest bardzo wysoka.

Przyczyną cukrzycy jest również zmniejszona aktywność fizyczna, zmniejszenie tkanki mięśniowej i przyrost tkanki tłuszczowej w rejonie brzucha. Powoduje ją również przyjmowanie niektórych leków oraz nieprawidłowe nawyki żywieniowe.  

Zmiana nawyków żywieniowych u osób starszych stanowi nie lada problem. Niemniej jednak jest to najskuteczniejsza metoda leczenia cukrzycy. Zdrowszy tryb życia wpływa korzystnie na cały organizm i pomaga uniknąć innych przewlekłych chorób (np. chorób układu krążenia)

Jak powinna wyglądać dieta cukrzycowa?

Bardzo ważne, aby senior jadł 4-5 posiłków dziennie miej więcej w równych odstępach czasu. Powinniśmy również zrezygnować ze smażenia potraw a w zamian zastosować inne techniki takie jak pieczenie, gotowanie na parze, grillowanie. Podczas przygotowywania posiłków powinniśmy wziąć pod uwagę indeks glikemiczny poszczególnych produktów. Koniecznie powinniśmy wyeliminować z diety seniora słodycze, gotowe potrawy oraz te silnie przetworzone w typie Fast Food. Pomaga również ograniczenie soli na rzecz ziół, które poprawią smak potraw. Zły wpływ na zdrowie cukrzyka ma również palenie tytoniu oraz spożywanie alkoholu.

Zaleca się również motywowanie seniora do aktywności fizycznej co pomoże w redukcji tkanki tłuszczowej.

Ważne jest prawidłowe komponowanie potraw.

Oczywiście w diecie seniora – cukrzyka nie powinno zabraknąć żadnych grup składników odżywczych. Niemniej jednak powinniśmy unikać niektórych produktów, żeby nie zaszkodzić podopiecznemu.

 

Węglowodany

Inaczej cukry, potrzebne są niezbędne do życia. Dostarczają energii i odpowiadają za pracę mózgu. Niedobory węglowodanów powodują senność, zmęczenie, rozdrażnienie, osłabienie koncentracji.

W diecie cukrzyka powinniśmy zrezygnować jednak z węglowodanów prostych a zastąpić je węglowodanami złożonymi, które występują w:

  • płatkach owsianych
  • pieczywie pełnoziarnistym
  • kaszach (jęczmiennej, gryczanej)
  • brązowym ryżu
  • razowym makaronie

Węglowodany występujące w tych produktach zawierają dużo błonnika, który wspomaga pracę układu pokarmowego i obniża poziom cholesterolu.

 

Tłuszcze

inaczej lipidy są głównym źródłem energii. Są składnikami błon komórkowych i stanowią rozpuszczalnik dla ważnych dla organizmu związków nierozpuszczalnych w wodzie (witamin: A, D, E, K). W posiłkach seniorów nie powinno zabraknąć więc:

  • oliwy z oliwek, oleju rzepakowego
  • ryb (łososia, makreli, tuńczyka, sardynek)
  • orzechów
  • pestek i nasion

Rezygnujemy natomiast ze smalcu i margaryny oraz wędlin, pasztetów, parówek, słodyczy, ciast i dań fast food.

 

Białko

Jest podstawą zdrowej diety. Jest podstawowym budulcem wszystkich narządów w organizmie. Wchodzi w skład hormonów, enzymów oraz przeciwciał. Uczestniczą również w procesie przemiany materii i zapewniają prawidłową pracę organizmu.

W diecie podopiecznego nie powinno więc zabraknąć produktów bogatych w białko. Należą do nich:

  • chudy drób (kurczak, indyk bez skórki)
  • ryby
  • chuda wieprzowina
  • wołowina
  • nabiał
  • jaja
  • rośliny strączkowe

Zdrowa dieta bogata jest również w warzywa i owoce. Należy sięgać po te z niską zawartością cukru. Polecane są

  • Zielone warzywa liściaste (sałata, rukola, jarmuż, szpinak)
  • brokuły
  • pomidory
  • ogórki
  • rzodkiewka
  • arbuz
  • grapefruit
  • truskawki
  • jabłka

  • ananasy