Aktualności dla Opiekunek osób starszych

Kolorowa dieta w opiece nad osobami starszymi

2017-01-03

Naukowcy podzielili warzywa i owoce na grupy kolorystyczne, białą, żółto-pomarańczową, zieloną, czerwoną oraz fioletową. Każda z tych grup ma swoje charakterystyczne właściwości odżywcze.

Bardzo ważne, aby każda Opiekunka osób starszych oraz Senior sięgali w ciągu dnia po owoc i warzywo z każdej z tych grup.

Organizm ludzki jest tak skonstruowany, że nie jest w stanie magazynować wszystkich składników odżywczych, dlatego 500g owoców i warzyw, które należy spożyć w ciągu dnia, powinno być podzielone na 5 porcji. 1 porcja to jeden średni owoc/warzywo lub 200ml soku.

Jedząc codziennie 5 porcji warzyw i owoców z każdej z grup kolorystycznych dostarczamy sobie cennych witamin i minerałów i tym samym dążymy do zdrowej diety.

 

1. GRUPA CZERWONA

czerwone owoce i warzywa - Hilfeneo

Owoce i warzywa z tej grupy korzystnie wpływają na pracę serca, obniżają poziom złego cholesterolu, usprawniają naczynia krwionośne i stabilizują ciśnienie krwi. Mają również właściwości antyoksydacyjne i antynowotworowe a także pozytywnie wpływają na nasz humor.

Do grupy czerwonej należą między innymi: pomidory, jabłka, truskawki, czereśnie, granaty oraz papryka.

 

2. GRUPA ŻÓŁTO-POMARAŃCZOWA

żółte i pomarańczowe owoce i warzywa - Hilfeneo

Owoce i warzywa należące do tej grupy zawierają dużo beta-karotenu. Wpływają pozytywnie na wygląd włosów, skóry i paznokci. Chronią wzrok, zapobiegają chorobom układu krążenia oraz niektórym nowotworom. Należące do tej grupy owoce cytrusowe zawierają dużo witaminy C, która wzmacnia ściany naczyń krwionośnych i wspomaga przyswajanie żelaza niehemowego.

Do grupy żółto-pomarańczowej należą między innymi: dynie, pomarańcze, cytryny, marchew, brzoskwinie oraz banany

 

3. GRUPA ZIELONA

zielone warzywa i owoce - Hilfeneo

Zielone warzywa i owoce to grupa, która dostarcza nam niezbędnych witamin C, A, E oraz K a także minerałów. Jest to jedyna grupa, będąca naturalnym źródłem kwasu foliowego, który pomaga przeciwdziałać anemii i zapobiega wadom cewy nerwowej. Chlorofil zawarty w zielonych warzywach i owocach częściowo neutralizuje szkodliwe działanie niektórych substancji rakotwórczych. Najwięcej chlorofilu znajduje się jednak w surowych warzywach i owocach. Ponadto warzywa i owoce z grupy zielonej wspomagają wątrobę i łagodzą stany zapalne.

W grupie zielonej możemy znaleźć: kiwi, szpinak, sałata, agrest, ogórek, brokuł, szparagi, brukselkę oraz rzeżuchę.

 

4. GRUPA FIOLETOWA

fioletowe warzywa i owoce - Hilfeneo

Warzywa i owoce z tej grupy swoje właściwości zdrowotne zawdzięczają antocyjanom. Owoce i warzywa z tej grupy znacząco obniżają ciśnienie krwi, wzmacniają naczynia krwionośne i hamują agregację płytek krwi. Ponadto posiadają silne działanie przeciwbakteryjne i przeciwzapalne. Fioletowe warzywa i owoce zapobiegają rakowi jelita grubego oraz pozytywnie wpływają na stan siatkówki. Ponadto zapobiegają cukrzycy, zakażeniu układu moczowego, obniżają poziom złego cholesterolu. Podobno fioletowe warzywa i owoce zapobiegają chorobom Parkinsona, Alzheimera oraz SM.

Do grupy fioletowej należą między innymi: borówki, czerwona cebula, bakłażan, jeżyny, aronia, jagody, czerwona fasola, buraki, figi, czerwona kapusta, czerwone winogrona, śliwki oraz czarna porzeczka. 

 

5. GRUPA BIAŁA

białe warzywa i owoce - Hilfeneo

Teoretycznie białe warzywa i owoce mają najmniejszą wartość odżywczą ale niektóre z nich dzięki zawartości fitoncydów działają jak naturalny antybiotyk. Zatem białe warzywa i owoce mają wartości antybakteryjne, antywirusowe oraz przeciwzapalne. Wzmacniają odporność, regulują poziom cholesterolu we krwi, hamują tworzenie się blaszki miażdżycowej.

Holenderscy naukowcy dowiedli, że osoby jedzące białe warzywa i owoce są o ponad 50% mniej narażeni na udar mózgu, niż osoby które unikają białego w codziennej diecie.

Do grupy białej należy: cebula, por, fasola, czosnek, kapusta pekińska, cykoria, pietruszka oraz kalafior.

 

Jeśli nie lubicie jakiegoś warzywa/owocu z danej grupy bez problemu można go zastąpić innym z tej samej grupy kolorystycznej. Drogie Opiekunki osób starszych jedzcie zdrowo i kolorowo!