14. listopada – Światowy Dzień Cukrzycy – uchroń się przed cukrzycą

Cukrzyca typu 2

Cukrzyca typu 2 jest to choroba metaboliczna, która związana jest ze zbyt wysokim stężeniem glukozy we krwi oraz z odpornością na insulinę. Zbyt duży poziom cukru we krwi negatywnie wpływa na trzustkę, która po jakimś czasie przestaje prawidłowo funkcjonować. Z tego względu organizm dostaję błędną informację o deficycie glukozy. W ten sposób mimo przyjmowanego cukru organizm wciąż się go domaga. Nieleczona cukrzyca może doprowadzić do innych poważnych chorób takich jak na przykład uszkodzenie nerek, wzroku, naczyń krwionośnych oraz chorób serca, układu nerwowego czy zespołu stopy cukrzycowej.

Leczenie.

Nieleczona cukrzyca typu 2 może również doprowadzić do udaru.
Początkowo objawy cukrzycy mogą nie budzić naszych większych obaw. Mogą to być takie dolegliwości jak senność czy zmęczenie, utrata wagi czy ciągłe uczucie pragnienia. Początkowe dolegliwości to również częstsze niż zwykle oddawanie moczu, które nie łączy się ze zwiększoną podażą napojów oraz problemy ze skórą.
14 listopada jest to Światowy Dzień Cukrzycy. Warto zwłaszcza w tym dniu pamiętać o tym jak można uchronić się przed tą chorobą.

Jak uniknąć cukrzycy

Wystąpienie cukrzycy typu 2 często łączy się ze stylem życia jaki prowadzimy. Możemy zatem jej przeciwdziałać wprowadzając zdrowsze nawyki. Warto je wprowadzić nawet wówczas gdy występuje u nas stan przedcukrzycowy. Wprowadzając bowiem zdrowy styl życia możemy zahamować rozwój cukrzycy typu 2.

Pierwszym podstawowym krokiem, by zapobiec cukrzycy jest jedzenie posiłków regularnie. Unikamy w ten sposób dużych spadków glukozy we krwi i nie doprowadzamy do gwałtownych napadów głodu. Posiłki należy jeść regularnie, o stałych porach dnia. Śniadanie powinniśmy zjeść do pół godziny po przebudzeniu, następne posiłki należy spożywać w odstępach około 3-4 godzinnych.
Kolejnym ważnym krokiem jest unikanie słodyczy i zastępowanie ich zdrowymi owocami oraz warzywami. Cukry proste zawarte w słodyczach prowadzą bowiem do otyłości oraz upośledzają trzustkę. W przypadku owoców należy jednak zwracać uwagę na ich indeks glikemiczny. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie do diety borówek amerykańskich, jabłek oraz winogron. Są to owoce o niskim indeksie glikemicznym, które na dłużej utrzymują uczucie sytości. Owoce warto jeść w pierwszej połowie dnia w małych ilościach. Unikniemy w ten sposób ochoty na słodycze w późniejszym czasie.

Równie ważny co początek dnia jest jego koniec. Warto zadbać o to by zjeść kolację około dwóch, trzech godzin przed spaniem. Zapobiegamy w ten sposób nagłemu spadkowi glukozy we krwi. Nie należy zatem pomijać kolacji i kłaść się spać głodni. Kolacja powinna składać się z warzyw, białka oraz produktów pełnoziarnistych.
Aby zapobiec cukrzycy typu 2 warto również kontrolować swoją wagę. Ważne jest, by zwrócić uwagę zwłaszcza na tkankę tłuszczową na brzuchu. Unikać należy produktów wysokokalorycznych oraz tych z wysokim indeksem glikemicznym. Wprowadzić trzeba również ruch na świeżym powietrzu, który spala zbędne kalorie oraz buduje mięśnie i dotlenia organizm. Siedzący tryb życia i niezdrowa dieta może prowadzić do cukrzycy.

Szczególnie narażeni na cukrzycę typu 2 są również osoby palące papierosy. Używki te obniżają bowiem wrażliwość na insulinę oraz przyczyniają się do powstawania otyłości brzusznej. Równie ważne w profilaktyce przeciwcukrzycowej jest unikanie stresu. Stres bowiem również zmniejsza wrażliwość organizmu na insulinę. Warto zatem pamiętać o regularnym odpoczynku.
Niezwykle istotne w profilaktyce przeciwcukrzycowej jest również regularne badanie się. Zwłaszcza po 45 roku życia powinno się regularnie badać krew pod względem poziomu glukozy we krwi. Regularne badania powinny również wykonywać osoby, które w swojej rodzinie posiadają przypadki występowania cukrzycy typu 2.